seni bina, Peraduan Seni Bina

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul, Keuskupan Acerenza, Oppido Lucano (Pz), Itali. Oleh Rabatanalab + Francesco Paolo Zaccaro.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul, Keuskupan Acerenza, Oppido Lucano (Pz), Itali. Oleh Rabatanalab + Francesco Paolo Zaccaro. Ia telah berubah: 2021-05-28 di roccosalomone

Subjek yang banyak campur tangan terletak di kawasan pengembangan ke utara-timur / tenggara dari agglomeration bandar kuno. Tanah ini terletak di dua ketinggian yang berbeza dan dipotong oleh jalan curam yang curam.

Garis pengembangan baru memberikan tapak ini dimensi engsel yang ideal antara negara lama dan urbanisasi baru. Gereja akan mempunyai tugas untuk mengasingkan dirinya sendiri, mengatur sendiri, seperti dalam sejarah yang selalu ada, orientasi iklan.

Dengan façade yang menghadap ke barat dan kawasan apse di timur, gereja muncul sebagai sebuah badan yang terpencil. Untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan kebolehgunaan dan penyingkiran halangan seni bina, seluruh kawasan dibawa ke ketinggian 0. Gerbang gereja menjadi tempat; ruang kolektif yang boleh diakses sepenuhnya, yang perspektifnya melarikan diri, di sepanjang menara lonceng, menumpu di portal dalam pepenjuru liturgi yang ideal.

Di gereja, sebuah badan air, kehadiran simbolik delima dan satu baris pokok badam menguatkan peranti bandar, menapis dan mengehadkan ruang.

Pengiktirafan bangunan suci

Dari kejauhan, dari bukit yang menghadap, dari tempat kudus Santa Maria del Belvedere, profil-profil baru akan dikenali sebagai sebuah gereja, yang juga akan berdialog dengan Gereja Ibu, meletakkan dirinya dalam kedudukan yang lebih rendah.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

Kompleks paroki seluruhnya diilhamkan sebagai sebuah badan seni bina yang bersatu di mana, mengikuti perjalanan lot, satu siri partisi struktur menghasilkan bentuk kompleks dan memerintahkan fungsinya, yang berpuncak di gereja, yang bandnya menyerupai struktur-struktur lokal yang ditekan dan komposisi arketik khas negara-negara Lucanian.
Bumbung adalah empat sisi. Trend mereka menyumbang untuk membuat variasi perspektif berdasarkan titik pemerhatian.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

The rectory, yang terletak di bahagian tertinggi dari lot, dialog dengan gereja berkat penyelesaian putih dan yang sama kompleks kompleks.
Menara lonceng, dengan lima lonceng, muncul ke langit pada semua horizontality, mengenal pasti, menjadi penarik dan bertindak sebagai titik pertemuan dan belvedere.

Profil estetika, formal

Lokasi gereja adalah tindak balas geometri ke tempat itu. Ruang liturgi adalah menyelubungi, rhomboid; terdiri daripada partition struktur yang menyumbang untuk memberikan dorongan menaik. Segala-galanya putih, halus, dengan pengecualian pediment di fasad barat, dalam bahan batu.

Beberapa bahan penting: granit untuk lantai, kayu untuk pengakuan dan bangku. Tempat-tempat liturgi adalah batu Apricena dan guli yang dihiasi.

Cahaya menarik, ia menjadi bahan binaan. Kami melewati penumbra daripada narthex; dalam cahaya pertama, pada baptisan; sehingga cahaya besar, di atas mezbah.
Apse melengkung adalah mosaik tiga dimensi berlapis emas, yang naik ketinggian dan nampaknya dematerialisasi, menjadi langit, berkat penggunaan cahaya zenithal. Malah siling, dengan pemotongan cahaya sebelah di atas bumbung, digantung. Potongan di dinding, sebaliknya, memberikan cahaya lembut yang berterusan.

Loji liturgi

Penyusunan tempat liturgi membolehkan seseorang menjadi peserta aktif; bukan penonton sahaja.

Sejak gereja, orang-orang setia memulakan perjalanan mereka menuju peristiwa keselamatan: deretan pokok badam; pokok delima yang diasingkan berhampiran jalan air; stele dengan petikan dari kitab Kejadian. Sekali melalui portal, penumbra daripada narthex menyelimuti orang yang setia; kehadiran font pembaptisan adalah rahim bercahaya untuk dilahirkan semula dari air dan Roh. Akhirnya, catechumen akan mempunyai sebelum ini kemuncak jalan inisiatif: mezbah yang diatasi oleh salib yang mulia.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

Ambo berdiri di selatan, menceritakan perumpamaan penabur itu; lokasi, ke utara, dengan kedudukannya, menjadikan presbiter itu pendengar, guru dan pelayan kebenaran. Tindakan liturgi mengambil kehidupan dari gerak-gerik yang sama dengan Kristus dalam penggabungan yang tidak dapat dipisahkan dengan ruang seni bina dan dengan narasi kiasan: ritus, dalam plot simboliknya dibuat sangat penting oleh ruang, warna dan imej. Matlamat terakhir, Bait Suci Syurgawi, dibayangkan sebagai tempat emas, bersemarak dengan kemuliaan Tuhan.

Karya seni

Laluan bergambar dinyatakan dengan bahan tradisional: pada papan, kaca pada kaca, lapisan lukisan minyak menandakan ikon dan simbol.

Artis menghuraikan kesan abstrak yang sengit, yang dinyatakan dalam permainan bayang dan cahaya yang berterusan, yang menggariskan dan mentakrifkan wajah, gerak isyarat, kelihatan, tanda-tanda yang mampu melibatkan masyarakat dengan cara yang dramatik dan terkumpul.

Artis kedua, dipilih untuk tempat-tempat, memulihkan teknik mozek yang sama kuno, jubin selepas jubin, menyusun imej yang bersemangat dan harmoni, walaupun dimensi yang luas, seperti pada mezbah dan ambo, di mana, dalam perubahan musicality bahan-bahan, muncul tanda dan simbol iman.

Asas fungsian

Tindakan pertama berkaitan dengan gereja, mampu membangkitkan dan mengagregasi. Dari sini jalan-jalan tegas terbentang, kedua-duanya menghubungkan ke luar dan ke arah ruang dalaman. Jalan yang dinyalakan menghubungkan semua ruang yang didedikasikan kepada kementerian pastoral. Di peringkat atas, ruang pengagregatan selanjutnya, dengan laluan pejalan kaki dan pengalaman yang, sehubungan dengan jalan yang menghubungkan, mempunyai kemuncaknya di kapel musim panas separuh terbuka.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

Dari sini, dari gereja, anda akan mengakses arkitek, arkib paroki, pejabat dan perkhidmatan, yang juga direka untuk orang kurang upaya.
Dari gereja dan dari ruang di depan gereja hari minggu, dewan paroki pelbagai guna boleh diakses: bawah tanah, lebar sama dengan dewan liturgi, dibuka di halaman luaran. Kubah, terpencil dan pada masa yang sama berkaitan dengan ruang di bawah ini, berdiri dikelilingi oleh ruang hijau dan teres di mana ia akan dapat memupuk asas-asas yang boleh memberi kehidupan kepada bengkel pendidikan / agregasi untuk komuniti.

Aspek teknologi

Seni bina disatukan dengan ciri-ciri kecekapan tinggi dan kelestarian alam sekitar. Penggunaan sumber dan bahan tempatan yang lebih diperbaharui dicadangkan untuk menampung kos pembinaan. Sistem loji dipermudahkan. Cekungan penahan air akan digunakan untuk menyiram kebun sayur dan kebun.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

Dari sudut pandangan struktur, gereja ini terutamanya terdiri daripada grid rasuk konkrit bertetulang yang menentukan kedua-duanya dari sudut pandang geometri dan seni bina / arca. Corak berulang elemen rasuk / lajur mencipta portal konkrit ketegaran tinggi dan kecekapan struktur yang tinggi; portal yang dianjurkan pelabuhan adalah struktur yang sangat cekap yang boleh diandaikan dengan munasabah bahawa kekurangan bar keluli yang dikurangkan akan diperlukan (dalam julat 100-150 kg / m ^ 3) dan oleh itu ia akan dapat menjamin prestasi struktur yang tinggi pada kos yang agak rendah untuk tipologi seni bina. Tambahan pula, perlu ditekankan bahawa struktur yang dicadangkan adalah sangat hipertatik, oleh itu, memberi perhatian kepada reka bentuk tempatan dan global kemuluran unsur-unsur struktur, akan mungkin untuk mendapatkan struktur yang sangat tahan terhadap tindakan seismik, dengan piawaian keselamatan yang tinggi juga berkenaan dengan tindakan lebih melampau.

Perhatian yang besar akan diberikan pada fasa reka bentuk akhir untuk pengoptimuman dan pengurangan ketebalan papak konkrit yang membentuk permukaan mendatar (dan dalam beberapa keadaan menegak) struktur, untuk mengurangkan berat, kos dan jisim seismik. Kedekatan portal utama harus membenarkan ketebalan papak yang sangat berkurang, mungkin dalam urutan 200 mm, dengan kelebihan ekonomi dan fungsi yang jelas. Akhirnya, mengenai dasar-dasar, dari apa yang muncul dalam laporan geologi, landasan dangkal langsung untuk keseluruhan struktur dapat diasumsikan secara wajar.

Semua bahan yang digunakan, serta pokok dan pokok renek, akan menjadi tempatan.
Organ ini dirancang dari awal di lokasi yang optimum baik dari sudut liturgi-ikonografi dan dari sudut seni bina dan akustik. Kalis bunyi gereja dipastikan oleh perhatian khusus yang diberikan pada dinding gereja.

Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul
Kompleks Paroki Baru Saints Peter dan Paul

RABATANALAB

RABATANALAB adalah makmal antara disiplin eksperimen mengenai seni bina dan hubungan sosial. Diasaskan oleh arkitek Daniele Molinari dan Rocco Salomone, studio ini bekerjasama dengan rangkaian profesional luaran untuk pembangunan projek seni bina, perancangan bandar dan reka bentuk. Kegiatan ini menggabungkan profesionalisme dari pelbagai disiplin untuk menjamin kecemerlangan projek yang dijalankan, juga untuk aspek teknikal seperti pengiraan struktur.

Maklumat projek

tempat: Oppido Lucano, Potenza, Itali.

Projek senibina: Rabatanalab (Daniele Molinari, Rocco Salomone) + Francesco Paolo Zaccaro.
Pasukan reka bentuk: Paola Petroni, Domenico Monopoli, Sacha Gobelin.
liturgi: Francesca Leto.
Perunding Artistik: Ilaria Bignotti.
Projek seni: Ettore Frani + Caco3.
Imej dan penyajian: Giovanni Barbagallo.
struktur: Felice Allievi.
Penyuntingan video dan suara naratif: Luca Caricato, Giuseppe Mario Miseo.

Penyelidikan sejarah: Danilo Loffreno, Donato Montesano.

saiz: 1,000.0 m2

tahun: 2018

menyatakan: Pertandingan kebangsaan dengan jemputan ..

Anda juga mungkin anda suka

Balas